Wat is het verschil tussen piketdienst en een voorkeursmelding?

Morgen heb ik piketdienst. Afgelopen dinsdag tijdens deze lezing kreeg ik een voorkeursmelding. Weet jij het verschil?

Wanneer ik piketdienst heb betekent dat dat ik van ‘s ochtends 7u tot ‘s avonds 20u stand-by moet staan voor zogenaamde piketmeldingen. Een piketmelding krijg je kortgezegd wanneer een verdachte is aangehouden en om een advocaat vraagt. Het is niet heel praktisch noch wenselijk als de politie dan a la minute allerlei advocaten moet gaan afbellen met de vraag of ze beschikbaar zijn, dus bestaan daar roosters voor. In Eindhoven/Helmond heb je iedere dag 2 hoofdpiketters en daarnaast 1 reservepiketter. Iedere advocaat (die zichzelf op de piketlijst heeft gezet) krijgt een aantal diensten per kwartaal toegewezen. Ik kan morgen 10 meldingen krijgen maar ook helemaal geen, en die meldingen kunnen verschillen van diefstal tot aan doodslag.

Een voorkeursmelding daarentegen kun je 7 dagen per week tussen 7u ‘s ochtends en 20u ‘s avonds krijgen. Dit betekent dat een verdachte specifiek om jou heeft gevraagd. Dat kan dus een cliënt zijn die je al eerder hebt bijgestaan, of een nieuwe potentiële cliënt die jouw naam simpelweg ergens heeft opgevangen. Dus inderdaad: als één van jullie wordt aangehouden en om mij vraagt dan zorg ik dat ik er ben, ook al ken ik je niet. Betekent dus wel dat je als advocaat eigenlijk soort van altijd ‘stand-by’ staat. Die voorkeursmeldingen kunnen simpelweg altijd binnenkomen, dus ook wanneer je net aanwezig moet zijn bij een symposium.

Stel: er komt een voorkeursmelding binnen en je bent als voorkeursadvocaat niet (op tijd) in staat de melding te accepteren, dan gaat de melding naar een van de piketadvocaten. Op die manier is geregeld dat een verdachte nooit (lang) zonder advocaat zit.

Benieuwd wat de dag mij morgen weer gaat brengen. Ik neem jullie mee in stories op mijn Instagram!